Dinsdag 18 en woensdag 19 februari 2020. The end.

18 februari 2020 - Santiago, Chili

We hebben een prettige vluchttijd naar huis, dus kunnen in de ochtend nog in het hotel ontbijten. We pakken de laatste spullen bij elkaar en brengen onze zooi, voornamelijk 2 maanden aan wasgoed, naar beneden. De taxi staat om 9.15u voor ons klaar om ons naar de luchthaven te brengen. Onderweg werpen we een laatste blik op de stad. Onze vakantie is nu echt voorbij. We checken in Santiago in voor de vlucht naar Amsterdam met een stopover in Buenos Aires. De vlucht duurt een kleine 13 uur en gaar maar voldaan van de mooie reis landen we op woensdag 19 februari aan het begin van de middag weer op Nederlandse bodem. We gaan met de bus naar ons mooie Leiderdorp. Een reis om nooit te vergeten.

Alles bij elkaar: het waren 9 fantastisch weken. Heel fijn om als gezin, als drie-eenheid, zo’n lange tijd écht samen te zijn zonder verplichtingen en beslommeringen. Zo gek dat deze periode, waar we zo lang naar uit hebben gekeken, nu echt voorbij is. We hebben het geweldig gehad. Wat zijn Argentinië en Chili prachtige landen. Overweldigende en veelzijdige natuur. Hele aardige mensen, maar dat trage leeftempo en tekort aan situational awareness is iets waar we niet aan hebben kunnen wennen. De politieke onrust is vooral in de steden merkbaar en zichtbaar. De mensen zijn er (begrijpelijk) niet tevreden.

Buiten de bewoonde wereld, en dat is verreweg het grootste deel, zijn het vooral de adembenemende natuurpracht en het gevoel van helemaal weg te zijn van alles wat met mensen te maken heeft die overheersen. De ongelooflijke gletsjers in Patagonië, het bijzondere eind-van-de -wereld-gevoel op Kaap Hoorn, de pieken en vulkanen in de Andes die soms met sneeuw bedekt zijn en dan weer op de maan lijken te staan, het tropische en mysterieuze Paaseiland, de gortdroge hoogvlaktes en zoutmeren in de Atacama-woestijn, de bijna oneindige mogelijkheden om buiten van alles en nog wat te ondernemen en zelfs de met graffiti ondergekalkte en ontevredenheid uitschreeuwende metropool Santiago, dit deel van de wereld is een unieke verzameling van diversiteit. Soms dagenlang onbereikbaar zijn, weg zijn van alle drukte in ons Westerse bestaan, en gewoon genieten van een ongerepte wereld, het kan hier allemaal nog.

We hebben al verschillende campervakanties gehad, qua campings hebben ze hier nog wel wat te verbeteren t.o.v. landen als Nieuw-Zeeland, Zuid-Afrika, Canada en de U.S. Het eten is in Chili en Argentinië erg goed. Argentinië voor het vlees, Chili voor vis. Wijn is prima, maar haalt het voor ons toch niet het nivo van andere wijngebieden. Het prijsnivo is Europees, voor ons geen probleem, maar als je het salarisnivo daartegenover zet, is het leven er voor de bevolking niet makkelijk. Bureaucratie is onderdeel van het dagelijkse leven en houdt veel mensen aan het werk. Efficiency is iets onbekends. Niemand maakt zich druk om andere mensen, maar de felheid van de politieke demonstraties en de beleving bij een voetbalwedstrijd zijn weer erg intens.

We hebben genoten van de afwisseling en de prachtige natuur en ons verbaasd over de enorme verschillen tussen arm en rijk. Maar geen moment hebben we ons onveilig gevoeld. Nu gaan we eerst nog ruim een week op wintersport naar Oostenrijk, voordat begin maart het gewone leven weer begint. Gelukkig voor ons: ook daar hebben we zin in.

1. Bianca Vd pluijm:
    19 februari 2020
    Dank je wel voor alle mooie verhalen..voelde of ik er bij was!😂 maar ook heel fijn dat jullie weer veilig thuis zijn! Geniet nog van de sneeuw en tot snel😘
  2. Tillon:
    19 februari 2020
    Het was heerlijk om te lezen hoe avontuurlijk alles was.
    Bedankt voor jullie mooie verslagen.
    Welkom thuis voor 1 dagje en geniet van jullie wintersport😘😘😘
  3. Digna:
    Lieve Ferry, Sylvie en Yuna,
    Heel veel dank voor het mee genieten van deze prachtige reis.
    De beschrijving was heel goed en Yuna een top model.
    Nog een laatste week genieten in Oostenrijk daarna [gewoon] naar huis.
    een dikke knuffel van mij.
  4. Marloes (vriendin Sylvie uit Tilburg):
    20 februari 2020
    Wat een geweldige verhalen en wat mooi en bijzonder dat jullie dit avontuur zijn aangegaan.
    Ik was er voor mijn gevoel soms gewoon bij! Goed en grappig geschreven hoor, complimenten.
    Tot snel weer, dikke zoen uit Tilburg
  5. Johan en Rita:
    20 februari 2020
    Wij sluiten ons helemaal aan bij de andere reacties. 👍👍👍😘😘
  6. Pascal en Amanda:
    23 februari 2020
    Mooie verhalen, leuk geschreven!
  7. Marloes Elands:
    24 februari 2020
    Wat heerlijk om jullie avonturen mee te hebben mogen beleven🤩😘
  8. Raymond en Grethe:
    27 februari 2020
    Beste Ferry, Sylvie en Yuna,
    Wát een geweldige reis hebben jullie gemaakt!
    Wij - als enthousiaste reizigers - hebben een deel van jullie reis ook mogen maken en dat maakte dat jullie mooie verslag en foto's zeer herkenbaar waren.
    Dankjulliewel dat wij mee mochten genieten!!
    Veel plezier in Oostenrijk en straks weer 'gewoon' in Leiderdorp!
    Hartelijke groeten van de opa en oma van Luke!
  9. Ferry:
    1 maart 2020
    Wat leuk zo'n reactie uit onverwachte hoek! Leuk dat jullie hebben mee gelezen. Waar zijn jullie allemaal geweest? We hebben een waanzinnige reis gehad, zo fijn dat we dit met z'n drietjes allemaal mee hebben mogen maken. We zijn nu onderweg naar huis van een week wintersport. Back to reality, dat zal niet meevallen! We spreken elkaar vast eens langs het voetbalveld. 😁
  10. Raymond en Grethe:
    1 maart 2020
    Goede reis terug en tot..... langs de lijn😃!!