Donderdag 13 feb. 2020. Termas de Puritama.

13 februari 2020 - San Pedro De Atacama, Chili

Het oorspronkelijke plan was om de Quebrada de Gautin, een wandeling door de cactusvallei, te combineren met de thermen. Maar omdat we gisteren bij de excursie al een deel van deze wandeling hebben gedaan en genoeg cactussen hebben gezien, houden we het vandaag bij de thermen. We gaan naar Baños de Puritama, thermale baden die op 3200m hoogte liggen. Het zijn terrasvormige baden met watervalletjes ertussen, heerlijk van temperatuur, zelfs met de warmte hier. Tussen alle baden zijn loopplanken en groen, het is een fijne oase in de rotsenvallei. De inkomsten uit deze ontheemden komen ten goede aan de indianenstam aan wie deze thermen oorspronkelijk toebehoorden. We proberen uiteraard alle thermen-baden uit. Het is lekker ontspannen met z’n drietjes. We sluiten af met de bovenste, natuurlijk ook de warmste. Het is een erg leuk complex en we houden het behoorlijk lang uit in het lekkere water. We smeren halverwege nog een keer, de zon is hier sterk. Na een paar uur houden we het voor gezien. We rijden terug naar San Pedro en maken nog een tussenstop bij de Cactusvallei om nog even in het water te spelen met stenen. Op de achtergrond, boven de hoge bergen, hangen flinke onweerswolken in de lucht. Het onweert er ook. Boven ons is het echter blauw en zonnig, een bijzondere tegenstelling. Als we terug zijn in San Pedro brengen we de rest van de avond door bij onze bungalow en we pakken onze spullen, morgen trekken we weer verder. Heel veel meer dan een paar druppels vallen er niet. Maar toch is dat bijzonder om mee te maken in het droogste gebied van de aarde. We hebben ons laten vertellen dat áls er al regen valt in San Pedro, dat dit dan in februari het geval is. Voor ons ging dit nog niet echt door voor regen, maar met alle beetjes neerslag is men hier blij. We blijken toch een beetje verbrand vanmiddag. Factor 50 is hier zelfs niet genoeg. Verbranden, en dat op onze laatste dag hier. We hadden inmiddels beter moeten weten.  We gaan op tijd naar bed, om 5.15uur gaat de wekker weer.

• Opvallend 1: Buiten het centrum van veel plaatsen hebben ze hier geen waterleidingen, maar heeft men een unit met water op het dak staan dat om de zoveel tijd door een pompwagen met drinkwater wordt bijgevuld. Water drinken uit de kraan, wat wij in Nederland kunnen, is zo ontzettend luxe!
  • Opvallend 2: Openbare toiletten kennen vaak maar één grote toiletrol die bij de wasbak hangt. Voordat je de wc ingaat moet je jezelf dus al voorzien van toiletpapier.

1. Marloes Elands:
    16 februari 2020
    Heerlijk hoor.... Al dat relaxen in verschillende baden😍
  2. Tillon:
    17 februari 2020
    Heerlijk in dat zalige water poedelen en dan van het enen plateau naar het andere. Bofkonten😘😘😘