Maandag 30 dec. 2019.  Puerto Natales

30 december 2019 - Puerto Natales, Chili

Na een heerlijke nacht op zo’n desolate plaats in parque nacional Pali Aike ontbijten we simpel en maken we een wandeling van zo’n 8km door vulkaangebied en bekijken de ‘crater morada del diablo’ en de ‘pozos del diablo’. Wauw, we kunnen niet anders zeggen. De vulkanen in dit gebied zijn niet actief, ze zijn 10000-16000 jaar geleden voor het laatst tot uitbarsting gekomen. We zijn een paar uur aan de wandel en we komen geen mens tegen, dat gebeurt niet zo vaak. Wel zien we veel guanaco’s, hagedissen en en nandoe’s. Het is de tijd van de jongen en we komen een nandoe tegen met 5 kuikens die zich nogal opgejaagd voelt door ons. We geven mama pampastruis wat ruimte en het gezin neemt de benen.

Voldaan komen we terug bij de camper. We vervolgen onze weg richting Puerto Natales en maken een detour via Rio Verde. Onderweg spotten we een amardillo, een soort gordeldier, en een leerachtig uitziend ei en we laten een mooie regenboog achter ons. We besluiten uiteindelijk door te rijden naar Puerto Natales, daar hebben ze volgens de Lonely Planet 2 campings. Vroeg in de avond komen we daar aan en leren een belangrijke les: een camping wil niet zeggen dat er ook een camper op kan. De campings blijken namelijk stukjes gras in iemands achtertuin te zijn waar je een tentje mag opzetten. We gaan eerst eten en kiezen voor zeevruchtensoep, tomatensoep en beef de lomo. We googelen een camping in de buurt waar wel campers terecht kunnen en gaan daar na het eten naartoe. Je mag in Chili ook met je camper op de openbare weg, maar dat voelt hier toch niet zo relaxed, dus we zijn blij met camping Guino. Dat blijkt een soort backpackersparadijs waar we het laatste camperplaatsje bemachtigen. Een warme douche is een warme douche, wij zijn blij. Als we de stroom aansluiten, blijkt zelfs het toilet en de koelkast tot leven te komen. Afwachten hoe dat gaat als de stekker weer uit het stopcontact gaat.

• Opvallend 1: Pali Aike ligt vol met skeletten, beenderen, botten, karkassen. We zijn er nergens eerder zoveel tegengekomen.
  • Opvallend 2: Op de Chileense wegen staan soms strepen (wegbelijning). Waar dit voor is bedoeld is onbekend, niemand rijdt netjes tussen de strepen.

1. Johan en Rita:
    3 januari 2020
    Wat een avontuur ,Yuna wat fantastisch ,ook 8 km gelopen👍👍, hopelijk waren het skeletten van dieren en niet van mensen🤪. En wat kan een douche dan lekker zijn.
  2. Johan en Rita:
    3 januari 2020
    Wat een ervaring weer in een oud vulkaangebied met zoveel verrassingen👍😍volgens ons zijn jullie als wereldreiziger nog steeds opzoek en verwonderd bij wat jullie tegenkomen. Liefs ook namens Marron🐕
  3. Tillon:
    3 januari 2020
    O wauw, dat vulkaangebied lijkt mij zo geweldig om te beleven, zo terug in de tijd en zo stil, kortom genieten 😘😘😘
  4. Esther:
    6 januari 2020
    Wat een geweldige prachtige foto's! Echt wow! Dus als je daar in het echie staat, dan moet dat helemaal een wow factor zijn. Jullie reisverhalen zijn ook super leuk om te lezen. Dat reisversla van yuna dat moet wel lukken :-)