Vrijdag 14 februari. Valentijnsdag.

14 februari 2020 - Santiago, Chili

Zo’n feestelijke dag en dan zo vroeg op, dat kan natuurlijk niet. Nee hoor, we doen niks aan Valentijnsdag. Maar zo vroeg opstaan doet evengoed pijn. Voor zessen zitten we in de auto. In San Pedro zijn meer mensen op de been, we zijn tegelijk met de GeyserdelTatio-uittocht. Gelukkig moeten we een andere kant op, de luchthaven in Calama is de place to be. Ferry heeft met de autoverhuurbedrijf afgesproken dat we de auto om 7uur op de luchthaven afleveren. Omdat het wat gedoe geeft om een tankstation te vinden, daarvoor moeten we namelijk Calama zelf inrijden, zijn we wat later dan 7 uur. Ferry krijgt een whatsapp waar hij blijft en hij laat weten dat hij over 5 minuten op de luchthaven is. Waarop de medewerker laat weten dat dit niet kan, omdat daar niemand van het verhuurbedrijf aanwezig is. Zucht. We moeten dus terugrijden naar het centrum van Calama naar de vestiging van het verhuurbedrijf aldaar. Nu moeten we toch opschieten, we weten inmiddels dat inchecken in Chili nogal wat tijd kan kosten. Gelukkig gaat het bij het verhuurbedrijf snel, ook al spreekt daar niemand iets anders dan Spaans. Een dame van het verhuurbedrijf brengt ons vervolgens met ‘onze’ truck naar de luchthaven. Omdat er zowaar geen rijen zijn, hebben we snel onze bagage gedropt en onze tassen laten checken. We zijn goed op tijd voor onze vlucht. Het koffie-apparaat op de luchthaven is stuk, dat is wel even jammer.  Einde van de ochtend arriveren we in Santiago, de laatste bestemming van onze reis. We blijven hier 4 nachtjes. We zouden worden opgehaald door iemand, maar zoals dat gaat: die was er niet. We nemen dus een taxi en deze taxisjoof spreekt net zoveel Engels als wij Spaans kunnen, dus we hebben zowaar een gesprek over de ins en outs van Santiago. Hij vertelt ons over de derby komende zondag (daar willen we wel naartoe) en over de wekelijkse demonstratie iedere vrijdag en dus vanavond, waar dit is en dat we moeten uitkijken, omdat dit bij ons om de hoek is. Hij vertelt over het gemiddelde salaris van een Chileen van zo’n 600 US dollars en wij verbazen ons op onze beurt over het hoge prijspeil in Chili. Voor ons is het niet duur, maar het is zeker geen goedkoop land. We worden afgezet (letterlijk) bij ons centraal gelegen hotel en hebben daar een mooie ruime kamer met een extra bed voor Yuna en een zithoekje. We frissen ons op en gaan even de stad in. Santiago is een stad met zo’n 8 miljoen inwoners. En dat merk je. Het is overal druk, overal mensen op straat, veel zwervers, zwerfvuil, verkopers op straat. We komen zelfs nog het aloude balletje-balletje tegen. Dat mensen daar nog intrappen! Omdat we niet ontbeten hebben knorren onze magen al een tijdje. We zien een sushizaak met terras in de schaduw en zijn verkocht. We eten heerlijke sushi (zonder roomkaas, dat gooien ze hier het liefst overal op, dus het is even zoeken) en drinken een half flesje wijn/glaasje fanta. Na deze goede bodem gaan we verder de stad verkennen. Wat een drukte in deze hitte. Overal lopen en schreeuwen mensen om hun waar te verkopen. Een gekrioel van jewelste. Ferry krijgt zelfs nog een nattig goedje in zijn nek, maar we kennen de truc: onze handen gaan niet van onze portemonnee/tas af. In de stad is het complete valentijnsgekte. Overal vinden ballonnen, kaartjes en allerlei hartjes-, beertjes- en rozentroep gretig aftrek. Bizar hoe dat hier leeft. We vinden ook een straatje waar je bij allerlei kramen je toekomst kunt laten voorspellen via glazen bol, tarotkaarten, noem maar op. En ook deze kraampjes zijn drukbezet. Een hele andere wereld. Op een van de grotere pleinen is een openlucht schaaktoernooi waar liefhebbers kunnen aanschuiven. Een aantal oudere heren zit daar helemaal in hun spel. We belanden ook nog op de hier welbekende vismarkt. Een kilo verse zalm voor omgerekend 8€, dat gaat je in Nederland niet lukken voor dat geld. Na een tijdje hebben we het gekrioel wel gezien en gaan we naar het hotel. We belanden in het heerlijke zwembad. De dames moeten wel een badmuts op, maar nemen dat voor lief. Het zwembad is heerlijk en ze hebben ook allerlei drijfdingen om mee te spelen. We zijn er wel even zoet mee. Later gaan we naar onze hotelkamer om te douchen en duiken daarna de stad in voor het diner. We gaan dineren bij ‘La casa de chef’, op loopafstand van ons hotel. Wat leiden veel mensen in Santiago een zwervend bestaan. We zien een hoop zwervers en zwerversonderkomens. Een deel van de zwervers is vroeger kampeerder geweest, want overal zie je kleine tentjes met een winkelwagentje en een vies matras. Na een heerlijk maal lopen we terug. De protesten zijn inmiddels in volle gang. Dat hadden we al begrepen door alle sirenes in de stad. We blijven op afstand, maar zien toch een hoop schreeuwende mensen, vuurtjes op straat, gepantserde voertuigen die er zo heftig aan toe zijn met deuken en vol verf en zooi, dan zijn ‘onze’ ME-bussen prachtige voertuigen. Als een van de gepantserde voertuigen voorbij rijdt zijn we onder de indruk van wat er van allerlei kanten tegenaan wordt gegooid. Het is duidelijk politiek wat onstabiel in Chili op dit moment. Dat hebben we deze vakantie nog niet eerder gemerkt, maar hier in de grote stad valt het direct op. Het wordt er niet vriendelijker op op straat, we gaan vlug naar het hotel voor een fijn nachtje slapen.

• Opvallend 1: In Chili en Argentinië wordt jouw auto voor je volgetankt door een tankmedewerker. Dat is soms fijn, maar als je haast hebt dan staat het werktempo van de gemiddelde Zuid-Amerikaan je erg tegen. Als we mogen kiezen tanken wij iig liever zelf. Bij de laatste tankbeurt voor het inleveren van onze auto in Calama staat de medewerker op het pinapparaat te rammen en vraagt ons om een seconde geduld. Net als we na ongeveer 5 minuten (zelfs wij kunnen weleens geduldig zijn) willen wegrijden, besluit hij om ons te helpen.
  • Opvallend 2: De blokhak is hier helemaal in. Niet gek met al die kleine dames, zo lijkt het qua lengte nog wat. En de froezel is ook de trend van het moment. We hebben het al eerder genoemd: een revival of the late eighties/nineties is hier in volle gang.

1. Johan en Rita:
    17 februari 2020
    Wat een contrast met waar jullie de meeste tijd hebben doorgebracht, maar ook weer de keiharde realiteit van rijk en arm.
  2. Tillon:
    17 februari 2020
    Brrrrr, lijkt mij een vreselijke stag😳😘😘😘
  3. Marloes (vriendin Sylvie uit Tilburg):
    20 februari 2020
    Mooie badmuts 😂😂. De froezels liggen ook volop in ons huis!