Woensdag 1 jan. 2020. Nieuwjaarsdag en gletsjers

1 januari 2020 - Puerto Natales, Chili

Rode wijn, witte wijn, bubbels, tequila...niet de beste combi om het jaar mee te beginnen. We worden om 7.45u wreed gewekt door een wake up call van een Chileense Jochem Myjer. Hup, gordijnen open en...jawel: dolfijnen naast de boot. Toch een mooie ochtend! Na het ontbijt krijgen we reddingsvesten aan en stappen we in een plastic sloep die ons naar een rotspartij nabij de eerste gletsjer brengt. Omdat er hier veel meer ijs in het water ligt wordt er geen gebruik gemaakt van zodiacs. Onze eerste gletsjer is Amalia. En woow, het wordt steeds mooier. Amalia is wel 2 km breed en erg actief. Wat een genot. Dat Patagonian moment hè, we zijn er inmiddels al bedreven in. Na Amalia zetten we koers naar El Brujo glacier. Wij doen ondertussen een kleine vroege siësta. Wat ligt er hier veel ijs in het water, zo bizar en gaaf om te zien. Helemaal met de wetenschap dat het gewoon zo’n 10 graden is. El Brujo bezoeken we na de lunch, dit is wederom een supergave gletsjer. Maar ja, kan een gletsjer niet tof zijn? We worden met de boten er naartoe gebracht (reddingsvesten aan) en op de rotsen gedropt en kunnen daar wat klimmen en foto’s maken van de gletsjer en de waterval ernaast. Niet gek natuurlijk in dit landschap met al die gletsjers en eeuwige sneeuw dat het hier ook stikt van de watervallen. Al op 1000m hoogte sneeuwt het hier het hele jaar door. Terug naar de grote boot zien we weer de nodige dolfijnen, ook als de Skorpius weer verder vaart naar de volgende bestemming zwemmen ze nog een tijdje met ons mee. Yuna slaapt in de middag weer een beetje bij. Best nodig met die korte nachten en lange dagen. Aan het begin van de avond zijn we bij Calvo Fjord aangekomen. We zorgen dat we de boot niet missen, we stappen namelijk over op een echte ijsbreker, de Captitán Constantino, en varen een flink stuk rond in een bizar mooi ijslandschap waarin we ook weer wat (kleinere)gletsjers zien. We zakken verschillende keren door het ijs ;-), wat een kracht heeft zo’n boot, bijzonder om mee te maken. Op de ijsbreker wordt een stuk gletsjerijs naar binnen gehaald en in stukken gehakt. Iedereen krijgt zijn eigen Skorpiusglas met Jack Daniels, Fanta of Irish Cream. Dat smaakt natuurlijk extra goed. We sluiten af met koffie en warme chocolademelk en gaan weer onze eigen boot in.

In de avond wederom een heerlijk diner met pastei, zalm, kip, rijst met zeevruchten en mousse. Gelukkig duurt de cruise geen weken, we rollen er nog moddervet vanaf als dit zo aanhoudt. We gaan weer veel te laat naar bed, maar het is toch echt nog licht, dus dat voelt niet zo. We willen wel vaker het nieuwe jaar starten met en dag als deze!

• Opvallend 1: ons lijflied deze dagen aan boord is ‘mijn reddingsvest is lek’ van Huub Hangop. Een verrijking van ons leven.
  • Opvallend 2: op deze boot zijn 14 nationaliteiten aanwezig, op de vorige 19. Wij zijn in beide gevallen de enige dutchies. Iemand moet onze eer hoog houden, we doen het graag.

1. Johan en Rita:
    3 januari 2020
    Geen woorden voor wat jullie allemaal doen, zien, eten, drinken, plezier maken. 👍👍🥰
  2. Johan en Rita:
    3 januari 2020
    Bijzonder dat jullie daar de enige Hollanders zijn. Toch te ver weg😉🥰
  3. Marit:
    3 januari 2020
    Wauw wat heerlijk om jullie verhalen te lezen. Je bent er bijna een beetje bij zo goed geschreven.
    Wat een bizar mooi divers avontuur maken jullie mee!
    Happy new year hé! Begin van 2020 lijkt mij al geslaagd, wakker worden met dolfijnen naast je boot, ik teken er voor!!!
  4. Digna:
    4 januari 2020
    een woord "wow"
  5. Marloes (vriendin Sylvie uit Tilburg):
    9 januari 2020
    Wat een avontuur zeg. Niet normaal wat mooi. Noorwegen 4.0 ofzo!