Dinsdag 24 dec. 2019. Pía glacier en christmas eve

24 december 2019 - Alberto de Agostini National Park, Chili

We slapen uit tot 7u. Hebben we toch een beetje dat thuisgevoel.

Omdat we in gletsjergebied zijn aangekomen genieten we op een buitendek van de omgeving en buitenlucht. Daarna gaan we ontbijten en met de zodiacs op pad naar de ‘Pía Glacier’, een van de actiefste gletsjers van Patagonië (beweegt maar liefst 13 meter per maand). We bekijken de gletsjer van verschillende kanten (diverse uitkijkpunten). Wat hebben we een mazzel met het weer! Zonnetje, weinig wind, blauwe lucht....het echte Freddy Mercurygevoel. De gletsjer is zeker actief, verschillende keren horen we haar kreunen. Als klap op de vuurpijl breekt er een stuk ijs af waar we vlakbij zijn. Hoe indrukwekkend! Na de lunch op de boot gaat Yuna, die nog steeds niet helemaal fit is, uit zichzelf weer naar bed. We varen naar de volgende gletsjer, waar we met het schip dichtbij kunnen komen. Sylvie kiest voor de alternatieve excursie, een korte, maar steile klim naar een waterval. Eenmaal aangekomen in het fjord van de Garibaldi-gletsjer blijkt het te hard te waaien voor het schip om veilig naar de gletsjer te varen. Noodgedwongen keren we om en Sylvie ruilt haar wandelschoenen om voor sneakers. Als alternatief gaan we op pad naar Gletsjer-alley, een stuk van het Beagle-Channel met meerdere gletsjers.  Yuna houdt ondertussen nog steeds haar siësta : eentje van maar liefst 4 uur. Ze had het nodig.

En dan is het Christmas Eve. Voor ons niet superbelangrijk, maar in het katholieke Zuid-Amerika is het een ding. Toch heel gek om kerst te vieren met volop daglicht. Op onze boot hebben ze werk gemaakt van het eten: krab, zalm, kreeft, kalkoen, kabeljauw, soep en een grande dessert. We eten heerlijk. Met heel af en toe een glaasje wijn erbij. ;-) Als klap op de vuurpijl komt opeens Santaclaus binnen. We moeten een beetje lachen om zijn baard, die overduidelijk met elastiek vastzit. Maar Yuna vindt het toch fantastisch om naar voren te worden geroepen en een cadeautje van hem te krijgen. Ze krijgt een zak met allerlei chocolaatjes en christmas cookies en ze is de koning te rijk. Terug in onze hut blijkt dat ook wij een kerstcadeau hebben gekregen: 2 handgemaakte tegels, gemaakt door een organisatie genaamd Hermanos del Viento uit Chili, hier werken volwassenen met een verstandelijke beperking.

• Opvallend 1: Yuna’s tand, die al weken los zit, is er eindelijk uit. Dit is nummer 5.
  • Opvallend 2: ‘Ze’ zijn hier gek op stoken. We hadden onze winteroutfits best achterwege kunnen laten...

1. Hans en Marian:
    28 december 2019
    Wederom weer een indrukwekkende reis en tegelijkertijd ook met humor. En als Yuna haar tand onder de kussen legt??????????.
  2. Johan en Rita:
    28 december 2019
    Wat een belevenissen weer. Hopen dat Yuna na een goede nachtrust toch een beetje opknapt.
  3. Tillon:
    28 december 2019
    Heerlijk om zo met jullie mee te reizen😘😘😘
  4. André:
    29 december 2019
    Geweldig om deelgenoot te zijn van jullie belevenissen. Jullie schrijven boeiend en met humor. Een genot om te lezen. Krijgen we toch stiekem ook zin in onze trip😉