Woensdag 25 dec. 2019. Féliz Navidad

25 december 2019 - Alberto de Agostini National Park, Chili

Kerstmis! Hoe vreemd om dit mee te maken met een hoop daglicht en zo’n 10 graden. We varen in de Águila sound, niet slecht om met dit uitzicht wakker te worden. We varen tussen bergen met besneeuwde bergtoppen. Toch een beetje een witte kerst. We ontbijten wederom uitgebreid en gaan vervolgens vanwege de regen met volle regenbepakking met de zodiacs naar de Águilagletsjer. We wandelen hier naartoe, maar kunnen vanwege het water waar de gletsjer in uitkomt niet heel dichtbij komen. We leren over de werking van de gletsjer en de typisch Patagonische flora en fauna die ons omringt. We drinken warme chocolademelk (met whisky) en tellen onze zegeningen. We zijn er maar druk mee!

Op de boot lezen we, werken we aan onze reisverslagen (Yuna maakt haar eigen reisverslag) en doen spelletjes. Na de lunch gaat Yuna weer even naar bed, tot het tijd is om met de zodiacs de Cóndor glacier te bezoeken. Inmiddels zijn we ervaren zodiacgangers, zo’n bootje zou niet misstaan aan onze steiger in Leiderdorp. Deze Cóndorgletsjer bezoeken we alleen per zodiacs, we komen het bootje dus niet uit. Wat is het wederom prachtig en wat kunnen we mooi dichtbij komen. En wow, wat komt er een constante gigantische watermassa uit zo’n gletsjer...Al met al heel indrukwekkend.

In de avond wacht ons een mooi kerstdiner met tonijn, lam, heek en wijn. Voor Yuna bestaat het kerstdiner uit een heerlijke hotdog met patat. Feest!

Nadat we Yuna naar bed hebben gebracht gaan Ferry en Sylvie nog uitgebreid in de bar hangen en brengen de avond kletsend door met een stel uit Vancouver.

De nachten op de boot zijn veel te kort, laat naar bed door laat dineren, vroeg opstaan om mooie dingen te doen en lang daglicht. Maar als dat de zorgen van de dag zijn, dan doen we het aardig goed!

• Opvallend 1: Sylvie heeft een boek uitgelezen. EEN BOEK!
  • Opvallend 2: De verloren leeuw van Yuna is inmiddels vervangen door zeehond Jack. Arme leeuw. Uit het oog, uit het hart.

1. Johan en Rita:
    28 december 2019
    Schitterend weer. En opvallend 1. WoW Sylvie een boek en dat binnen een week. Wanneer lees je die dan, jullie zijn heeeeel veeeel op pad. Dit is wel weer GENIETEN.
  2. Tillon:
    28 december 2019
    Wauw, die gletsjers zijn wel heel indrukwekkend 😲 Die zou ik ook wel eens in het echt willen zien😘😘😘
  3. Marloes (vriendin Sylvie uit Tilburg):
    9 januari 2020
    Wat schrijft de auteur toch prachtige verhalen! Daar moet je iets mee doen:)
    Enne...Ik ben erg benieuwd naar het reisverslag van Yuna!