Donderdag 26 dec. 2019. Magdalena Island

26 december 2019 - Magdalena Island, Chili

De laatste ochtend op de Stella Australis. We zijn er weer vroeg bij en leggen aan in de buurt van ‘Magdalena Island’, dit ligt tussen Tierra del Fuego en het Chileense vasteland in, in de voor de geschiedenis belangrijke Straat van Magellan. Op dit eiland met een vuurtoren uit 1902 woont een enorme pinguïnkolonie van magellanic pinguïns. Het riekt er aardig, maar jeetje wat gaaf om deze dieren te zien in hun nesten (kuilen in de grond), met hun chicks (kuikentjes dus hè), slapend, zwemmend en druk met elkaar imponeren. Op het eiland leven ook zeer veel zeemeeuwen. Nou hebben we daar in Leiderdorp ook geen gebrek aan, dus deze dieren maken wat minder indruk, al zijn de pasgeboren zeemeeuwenkuikentjes zeker wel erg schattig. Terug op de boot gaan we voor de laatste keer op de Stella Australis ontbijten, daarna pakken we onze spullen weer in, genieten nog even van het uitzicht en wachten ondertussen tot de boot is aangemeerd bij eindpunt Punto Árenas in Chili.

We checken uit en willen met de taxi naar het hotel. Maar dat is slechts ‘2 blocks’, aldus de taxichauffeur. We hebben best wat bagage, maar 2 blocks, dat kunnen we hebben. 7 blokken, straaltjes zweet en opkomende spierpijn in onze ruggen (en oké: een klein beetje gevloek) later komen we aan bij ons hotel. Workout: check! We rusten even en gaan dan Punto Árenas verkennen. Volgens de boeken moet het een lieflijk plaatsje zijn met mooie gevels. Wij Europeanen zijn daarin iets verwend. Maar ze hebben wel goede koffie, dat compenseert de verwachtingen. Terug in het hotel gaan we uitgebreid zwemmen in het hotelzwembad. Het water is ruim 30 graden, we zijn er bijna niet uit te slaan!

Voordat we ons opfrissen om lekker uit eten te gaan gaat Sylvie nog een rondje joggen, dat kan in dit plaatsje met uitgestrekte paden langs de kust zeer prima!

We gaan eten bij restaurant La Marmita, een leuke tent met originele gerechten. Ferry eet guanaco (een soort lama) en een soep waar een steen in werd gedaan (de steen mocht in de soep blijven liggen) om de geest van degene die de soep eet te reinigen. Ferry heeft gesmuld en is nu een ander mens.

• Opvallend 1: Zeemeeuwkuikens blijken schattig!  Ze hebben net na de geboorte  een kapsel zoals het eerste kapsel van Shanice van de Sanden tijdens het WK dit jaar. Cute!
  • Opvallend 2: Sylvie heeft nog geen reisziektepillen nodig gehad (ondertussen vingers gekruist).

1. Johan en Rita:
    28 december 2019
    Wat leuk om de bijzonderheden van een plaats, gebied te leren kennen en begrijpen👍😍
  2. Digna:
    30 december 2019
    Alsmaar genieten begrijp ik.
    Prachtige soms onwerkelijke foto's.
    groet