Dinsdag 31 dec. 2019. Oudjaarsdag Skorpius III

31 december 2019 - Puerto Natales, Chili

Oudejaarsdag. We hebben lekker uitgeslapen op de camping en gaan brunchen in Puerto Natales. Het is ontzettend druk in het dorp in de winkels. Of mensen hebben net salaris gekregen, of het is vanwege oud&nieuw-inkopen. Maar de restaurants zijn juist veelal gesloten. We weten er een te vinden waar we een wrap en hamburger scoren. We lopen wat door het dorp, kopen een Chileense simkaart en wat wasco voor Yuna en brengen nog wat tijd door in een leuk koffietentje, daarna rijden we naar de haven om onze camper te parkeren en in te checken op de Skorpios III. Op deze boot zullen we de komende 3 dagen vertoeven. Let’s go, we gaan het schip in.

Mooi op tijd varen we weg en we hebben een mooie hut, precies naast de bar. We beginnen met een officieel ontvangst door de kapitein en bemanning met allerlei lekkere dingen en we verkennen de boot. We hebben een ruime hut met 2 grote ramen, na een paar dagen in een kleine camper voelt het al snel riant. Tijdens de uitleg over de cruise wordt het 20 uur en dat betekent middernacht in Nederland. We onderbreken de presentatie, tellen af en proosten met z’n drietjes op het nieuwe jaar in Nederland. De andere gasten kijken toe.

We krijgen een mooi diner en de avond gaat snel voorbij. Aan onze tafel hebben we gezelschap van een Mexicaanse familie met 3 volwassen zoons die in Amerika en Engeland wonen. Vader is Amerikaans en ze zien er ook niet Mexicaans uit. Ze spreken allemaal vloeiend Spaans, maar gelukkig ook erg goed Engels. Yuna is doodop en ze gaat lekker naar bed. Ze maakt de Chileense jaarwisseling niet mee. Ferry en Sylvie leren de Mexicaanse en Chileense manier van het vieren van de jaarwisseling. Geld in je hand, 12 druiven eten een een lepel met linzen of iets dergelijks en natuurlijk het onvermijdelijke tequila-shot. En ondertussen kus je je geliefden en wens je iedereen om je een een gelukkig nieuwjaar en je maakt ook nog een selfie. Jemig, wat een drukte. Het was een hele planning om dit voor elkaar te krijgen, maar high five: we deden het. Dat moet een gelukkig en voorspoedig jaar worden voor ons. Er wordt nog druk gedanst op de boot, wij houden het voor gezien.

• Opvallend 1: Oppassen geblazen met koffie bestellen, koffie bestellen betekent namelijk vaak oploskoffie krijgen. Niet onze favoriet.
  • Opvallend 2: Doordat het zo lang licht is overdag hebben we na anderhalve week Patagonië nog steeds geen enkel tijdsbesef. Het kan voelen als 16u, terwijl het dan al 20u is. En in Nederland 24u. #bioklokfuckedup

1. Johan en Rita:
    3 januari 2020
    Wat een jaarwisseling, om nooit te vergeten