Maandag 13 jan. 2020. Capillas de Mármol.

13 januari 2020 - Marble Caves, Chili

Een nacht die verschillend is beleefd. De een vond het wat fris, de ander heeft geslapen als een marmot. We slapen lekker uit, we lagen er gisteravond laat in en de tijd is aan ons. We starten langzaam op en rijden dan naar het een paar kilometer hier vandaan gelegen haventje. Zowel hier vandaan als vanuit het verderop gelegen Puerto Rio Tranquillo varen bootjes naar de hier beroemde marmergrotten. Wij willen deze ook uiteraard zien, maar hopen dit met een kayak te kunnen doen. Het is mooi weer, iets meer wind dan gisteren, maar het meer is rondom de haven vrij rustig. Yuna heeft haar Paraguay-voetbaltenue aan en is er klaar voor. We hebben geluk en gaan met gids Niiicooo (Tagliafico) op pad met de kayak. Ferry met Yuna in een dubbele kayak, Sylvie in haar eentje. De tocht is te gek. Heerlijk peddelen op rustig water, ondertussen genietend van de schitterende natuur op dit helderblauwe meer (nog steeds de Lago General Carrera) met flinke rotspartijen erlangs en besneeuwde bergpieken in de verte. We krijgen de diep in de steile oevers door water uitgesleten marmergrotten goed te zien vanuit de kayak. We zien de ‘chapel’, de ‘cathedral’ en nog een waar we de naam van zijn vergeten, maar waar we met de kayak helemaal in kunnen peddelen. Supergaaf om dit van zo dichtbij te mogen zien met dit mooie weer. Terug peddelen was ook zeker geen straf. Daarna brengen we een bezoek aan het kleine plaatsje Puerto Rio Tranquillo. We zetten de camper op het strand en gaan lekker picknicken. In de praktijk worden we aardig gezandstraald en als we te horen krijgen dat het eigenlijk niet de bedoeling is om op het strand te parkeren besluiten we om lekker de rest van de middag #campinglife te vieren. Ferry besluit nog een plonsje in het meer van 8 graden te doen door een sprong van ons piertje. Voor de dames net even te fris. Yuna doet nog haar best op weer een portie huiswerk. Het is uit de wind in de zon bij onze camper heerlijk toeven. We blijven op de camping tot de zon achter de berg verdwijnt. Het is tegen achten, tijd om wat te eten in het dorpje verderop. Hier is niet heel veel te kiezen, toch vinden we een leuk tentje waar we pizza, spare-rib, hete kip en een fantastisch ijsje toe nemen. We hebben geen zin meer om te douchen, dat komt morgenochtend wel.

• Opvallend 1: Het brood dat ze in Zuid-Amerika serveren als voorafje, daar lusten de honden geen brood van.
  • Opvallend 2: Bestel een biertje in een restaurant en je krijgt regelmatig een ‘biertje’ van maar liefst 1 liter! En dat ook nog eens in fles. We hadden het in de supermarkt ook gezien. Bier gaat in grote verpakkingen. Arme man die een kratje bier moet halen!

1. Johan en Rita:
    15 januari 2020
    Proost met een literfles bier🤪 na zo’n mooie kayaktrip, wat een decor🚤. Stoere jongen die Fer met 8 graden duiken👍🧜‍♀️🩲
    Knappe dame Yuna zelfs huiswerk op vakantie, knap hoor. Extra knuffel van opa en oma💋💋
  2. Tillon:
    18 januari 2020
    Lijkt me heerlijk zo lekker kayakken op een rustig meer zo alleen op de wereld, zaaaalig😘😘😘