Maandag 20 jan. 2020. Raften.

20 januari 2020 - Petrohue, Chili

Wakker worden met de zon op de camper en een strandje op een paar meter afstand. #ditisdeleven. Helemaal als je alle tijd hebt en alledrie op je eigen manier lekker wakker kunt worden. Halverwege de ochtend komen we pas in actie. We vertrekken in de richting Petrohué, daar heb je de Saltos (watervallen) de Petrohué, dat is zo dichtbij, laten we een kijkje nemen. Daar aangekomen blijkt dat het een soort Efteling-attractie betreft. Een dikke rij om te parkeren, maar ook om het parkje binnen te gaan. We twijfelen, maar gaan toch. Ja, het was een mooie waterval. Als je slecht ter been bent: doen. In ons geval: mooi, maar we hadden het best kunnen missen. Ondertussen heeft Ferry contact gehad met Mattias van het raften. We kunnen deze middag om 14u mee. We halen een empanada in ons dorpje en melden ons bij Rafting Petrohué. Er gaan nog 4 mensen mee waar we nog ‘even’ op moeten wachten. Dat is ook gewoon bij Mattias thuis. In zijn kleine rommelige huisje (overal raftpakken, -schoenen, -helmen) waar we ons in de slaapkamer omkleden en ons in een coole raftoutfit hijsen. Vooral bij Yuna moeten we er hard om lachen: het lijkt wel een volwassen maat Small die ze aanheeft. Maakt niks uit. Uiteindelijk klimmen 7 rafters in de bus, de raft ligt op de aanhanger en een chauffeur brengt ons naar het beginpunt. Op de openbare weg ligt onze raftbegeleider, jawel, in de raft op de aanhanger. Verscholen tussen de tassen. In minder toegankelijk gebied laat ie zich weer zien. Zo gaat dat hier dus, lak aan de regels. We moeten er erg om lachen, het ziet er potsierlijk uit. Op de plaats van bestemming krijgen we een helm en wat uitleg. De aanwijzingen zijn in het Spaans, maar we hebben eerder geraft, daar komen we vast uit. Dat lukte idd. Jemig, wat was het raften gaaf en wat was de rivier bruut. Yuna heeft in Oostenrijk geraft, maar dat was toch echt een niveautje lager dan hier. We maakten af en toe flink water in de raft (Yuna zat veilig tussen ons in) en het was ook best wat spannend. Een paar keer moest Yuna even huilen van de schrik, zo heftig ging het eraan toe. Het rotsspringen liet Yuna aan zich voorbij gaan en het zwemmen in het wilde water ook. Dus heeft ze geholpen met haar vader en moeder weer in de raft hijsen. Ferry en Sylvie vonden het een hele toffe tocht en Yuna uiteindelijk ook. Op de terugweg crossen we nog met busje en aanhanger met raft door een flinke stroom, ik weet niet of Sylvie dat zelf met de camper had aangedurfd, Ferry iig wel, maar hier draaien ze hun hand er zeker niet voor om. Eenmaal terug in het dorp eten we een verdiend ijsje, dat smaakt even goed! We halen nog wat worstjes en groente en gaan weer lekker aan de barbecue op de camping. We hebben fantastisch weer, een strandje, uitzicht op de vulkaan, ons doe je niks. Chilenen houden van harde muziek afspelen hebben we al op veel campings gemerkt. Vandaag doen we mee. Eerst Kensington, daarna André Hazes, Clouseau en als we zelfs met Ajax-liedjes en polonaise wegkomen weten we dat we één van hen zijn. 😇🤣

• Opvallend 1: In Europa weet je van tevoren wat je betaalt voor een excursie en je betaalt deze ook van tevoren. Hier ga je gewoon raften en heb je verder geen idee. We hoorden het pas bij terugkomst wat de schade was. Nog nooit zo goedkoop geraft.
  • Opvallend 2: in januari (naar het schijnt) wemelt het van een soort paardenvliegen. Dikke hommelachtige misbaksels die om je heen blijven zoemen, op je gaan zitten en je lelijk prikken. Wij zijn geen fan. Maar als de zon iets lager gaat staan zijn ze opeens verdwenen. Dat vinden we wel leuk. We hebben er zelfs een nieuw spel voor bedacht: hommeltennis. 5 Punten voor ieder pokkebeest dat je een rake klap verkoopt. Yuna is vandaag de dagwinnaar.
  • (Let op: hier volgt een frustratie) Opvallend 3, namens Ferry: Douchen; wij zijn gewend om 1x aan de mengkraan te draaien en dan 3 kwartier onder een goede straal water van constante temperatuur te staan. Hier in Chili is de ervaring van Ferry: Hot shower op een bordje of in de Lonely Planet betekent een pisstraaltje water dat als je gelukt hebt naar beneden komt en anders alle kanten op gaat. Als je één van de 2 kranen opendraait en het water blijft koud, dan is het óf de koude kraan, óf de warme kraan die het niet doet. Doet de warme kraan het wel dan is de douche qua temperatuur ergens tussen ijskoud en bloedheet en weer terug. Echt lekker, NOT! (einde frustratie delen, bedankt voor het lezen).

1. Jolanda:
    21 januari 2020
    Een mooi verhaal Ferry , Sylvie en Yuna. Jullie beschrijven het zo mooi , het is net of wij naar jullie kijken vanaf de zijkant. Ik geniet ervan
  2. Johan en Rita:
    21 januari 2020
    Oh jullie zijn ook gekkerds, gewoon raften zonder te kijken en te betalen. Gewoon gaan. Yuna wij vinden jou een toppertje 1e klas. Je doet alles mee met papa en mama. 😍😍. Die douches dat vergeten jullie nooit meer. Wat een luxe om in Nederland te wonen. Wij gaan het vanaf donderdag beleven in Zuid Afrika. 🥰🥰
  3. Marloes (vriendin Sylvie uit Tilburg):
    21 januari 2020
    Wat fijn dat jullie zo een verantwoordelijke dochter hebben die jullie uit het water kan vissen, wanneer dat nodig is. Goed gedaan Yuna.
    Tennissen met hommels...klinkt stiekem wel leuk.
    Ferry: ik snap de frustratie. Ik leef met je mee.
  4. Tillon:
    23 januari 2020
    Supertrots op jullie en vooral dat stoere madammeke 😍
    Dat douchen........moesten jullie ook heen en weer rennen onder de douche om een paar druppels op te vangen?🤔🤣🤣
  5. André:
    23 januari 2020
    Over dat warme water: wij durven het bijna niet te zeggen maar.......hier in Australië komt het warme water in overvloed uit de kraan en zo'n geweldige straal dat je er niet meer onderuit wíl 😉. Wel 1x beperkt met een munt tot 3 hele minuten, wat nog best lang leek. Ik snap je frustratie.
  6. Marloes Elands:
    1 februari 2020
    Wat een topdag! Heerlijk om zo'n rafttocht te beleven🤩 En ontzettend stoer van je Yuna ..... Je hebt het maar te doen met zulke ouders😉
    Tennissen met paardenvliegen .... Zo klinkt het nog leuk🤩 Da's een mooie manier van omdenken☺️