Maandag 3 feb. 2020. Tahai.

3 februari 2020 - Isla de Pascua, Chili

we slapen lekker uit. Yuna slaapt hier door het Zuid-Amerikaanse ritme minder dan normaal, Ferry en Sylvie juist meer. We gaan heerlijk ontbijten met dat fijne uitzicht en maken plannen voor vandaag. We gaan het westelijke deel van het eiland nader bekijken. We starten bij Tahai, een archeologische vindplaats. In een heuvelachtig weiland vind je hier verschillende moai, dat zijn de welbekende tufstenen beelden waar Paaseiland om bekend staat. Deze standbeelden zijn elders op het eiland gebouwd en neergezet op Ahu, een soort stenen grafkelders. Hoofdmannen kregen vroeger een stenen beeld op hun laatste rustplaats, als een soort voetstuk. In tijden van armoede zijn uit onvrede vele moai omgegooid. In Tahai staat onder andere de enige ziende moai van het eiland. Deze heeft ogen van wit koraal en een soort hoed en is daardoor wellicht een van de mooisten. Er staan er hier nog een aantal op een rij en in deze setting ziet het er bijzonder uit. We reserveren een plekje in het restaurant hier vlakbij waarbij we vanavond mooi zicht moeten hebben op de zonsondergang. Een perfecte combi lijkt ons. Helaas is het nabijgelegen museum dicht op maandag. We rijden een stuk verder en parkeren onze auto om een wandeling van zo’n twee uur te maken waarin we 2 grotten bezichtigen. Het zijn beiden lavabuizen en vooral bij de eerste is het even passen om het gat in de grond in te gaan. Gelukkig hebben we licht op onze telefoons! Het is aardedonker. De grotten zijn niet breed, maar wel lang en daardoor des te indrukwekkender. Ze komen beiden uit op een klif boven de oceaan. Deze grotten werden voorheen als schuilplaatsen gebruikt. Het is flink warm en tijd voor wat eten. Er zijn wat festiviteiten rondom het Rapa Nui feest en we gaan naar de betreffende baai. Echt mazzel hebben we niet. De competitie leerlooiendoorvrouwen is gaande. Voor ons geen spektakelstuk, dus we lopen met een omweg door het dorp om vervolgens tegenover ons hotel bij Mamma Nui in een soort tropische tuin te lunchen. Wat is het eten op dit eiland toch heerlijk. Veel verse vis (vooral tonijnsteak en octopus zijn top) en tropisch fruit. Yuna vindt tegenwoordig de garnalen op Paaseiland ook lekker, hopelijk is ze definitief om. We worden op het terras aangesproken door 2 gasten aan de tafel naast ons die al even naar ons aan het kijken waren. Het bleken Nederlanders die met en zeilschip een rondje aardbol aan het doen zijn. Ze zaten alweer 2 weken op Paaseiland om even bij te komen, te bevoorraden en te wachten op goed zeilweer om de oversteek richting Fiji te maken. Ze hadden nog geen Nederlands gehoord, dus we maakten even een praatje. Overigens hebben wij in een paar dagen Paaseiland de nodige Nederlands-sprekenden (of Vlaamstaligen) gehoord. Na de late lunch brengen we nog een paar uur door bij het zwembad. Daar zit een fijne bar naast met een leuke barkeeper die weer een paar heerlijke drankjes voor ons maakt. We vermaken ons ook nog even met een plaatselijke aquagymles die in ons zwembad wordt gegeven aan 4 vrouwen.

We gaan op tijd naar het restaurant bij Tahai waar we vanochtend waren. De zon gaat tussen 21-21.30 onder, dus we zorgen dat we er om 20u zijn. Lekker in de nog flink warme zon aan de bubbels en de fanta. De zonsondergang van gisteren was al ontzettend mooi, maar deze avond is het echt magisch. De zon gaat in een oranje bol onder en dat met op de voorgrond verschillende moai...Adembenemend. In het pikdonker lopen we door het park terug richting hotel. We komen eerst langs de plaatselijke begraafplaats. Dat ziet er heel anders uit dan bij ons. Veel zelfgemaakte voorwerpen, witte kruizen, led-verlichting en zelfs knipperende gekleurde lampjes. Niks is te gek hier, dan zijn de begraafplaatsen in Nederland maar saai. Onderweg passeren we ook het festivalterrein van Tapati Rapa Nui en blijven hier even. Niet te lang, want het is qua muziek niet ons soort festival, maar leuk om er even te zijn geweest. In het hotel treffen we een grote kakkerlak op onze kamer. Trauma’s uit Sylvie’s studententijd spelen op. Maar daar is Ferry met zijn grote slipper en we kunnen allemaal rustig gaan slapen. De standaard aanwezige afkeer van ‘kakkerlakken’ bij Ferry komt goed van pas, het arme beestje had geen schijn van kans.

• Opvallend 1: De ozonlaag is hier heel dun en dus is de zon extra gevaarlijk. Dat weet men hier ook. In het nationale park wordt bij bijna alle verschillende bezienswaardigheden gratis zonnebrand verstrekt. Er staat een grote fles op de balie waar bezoekers zich moeten registreren.
  • Opvallend 2: De temperaturen op Paaseiland zijn fantastisch. Overdag zon 25-30 graden en in de nacht nog steeds ruim 20 graden. Er valt op Paaseiland regelmatig een bui, maar die is vaak zo over en dan schijnt de zon weer.

1. Johan en Rita:
    7 februari 2020
    Schitterend vertelde story🤗🥰
  2. Tillon:
    8 februari 2020
    Toch fijn als je zo romantisch kunt dineren bij zonsondergang.
    En brrrrrr een kakkerlak op je kamer daar krijg je spontaan nachtmerries van😳😘😘😘
  3. Marloes (vriendin Sylvie uit Tilburg):
    12 februari 2020
    Mooie foto Yuna!
    Syl, je schrijft heerlijk levendig.. Ik zie het kakkerlak- incident zo voor me!