Vrijdag 24 jan. 2020.  Kayakken.

24 januari 2020 - Conguillío National Park, Chili

De camping blijft lang rustig. Pas vanaf 9u komen de mensen in beweging.  Het is windstil en zonnig, perfect voor het betere kampeergevoel. Kopje koffie in de zon in alle rust, de beste manier om wakker te worden volgens Sylvie.  Niet veel later volgen Yuna en Ferry. Er is van alles te doen aan wandelingen in dit park, maar onze dochter heeft haar zinnen gezet op iets anders, dus we gaan naar het strand. ‘Het strand’ is hier een zwart vulkanisch zandstrand aan een meer. We denken dus al vrij snel dat we superbruin zijn, maar we zitten in no-time onder het stof. Afwasbaar bruin dus. We gaan doelgericht naar de vurig gewenste activiteit van vandaag: de kayaks. We huren er 3, het meer is vrij kalm en Yuna wil heel graag eens in een eigen kayak. Erg fijn, we hoeven geen tijd af te spreken, we gaan gewoon onze gang en als we terug komen rekenen we af. Het meer is redelijk kalm en we zien- hoe kan het ook anders met al die besneeuwde bergtoppen- flink wat watervallen langs de kant. Ferry heeft inmiddels een doucheobsessie ontwikkeld en besluit zich onder een van de watervallen te douchen. Weer geen warm water, maar dat is nu niet erg. We zitten tegen de 30 graden, dus even afkoelen komt prima uit. We zwemmen, kayakken en genieten van de omgeving. Een heerlijke middag. Yuna is na een tijdje aardig moe van het kayakken en laat zich als een diva aan de kayak van Ferry door hem meenemen naar de andere kant van het meer. Eenmaal terug bij het strand besluiten we onze camper eerst op het gereserveerde plekje voor komende nacht te zetten op een andere camping nabij. Een mooie, ruime plek. We lunchen hier, pakken onze strandspullen en gaan nog even luibakken bij het meer. Het blijft lang warm. Dat zal de komende tijd sowieso vaker het geval zijn. We kunnen ons hier nauwelijks voorstellen dat het in Nederland winter is. We eten bij de camper. Yuna gaat naar bed en we maken een plan voor de komende dagen. We hebben de camper nog maar een week!

• Opvallend 1: De brandstof is hier vrij goedkoop. Hoe noordelijker we komen, hoe goedkoper. We komen duidelijk meer en meer in bewoond gebied. Tankten we voorheen bij zo ongeveer ieder tankstation om maar niet zonder diesel te komen zitten, dat is nu niet meer nodig. Best relaxed!
  • Opvallend 2: we hebben het vaker gezegd, maar het leefritme is hier zó anders. Laat opstaan, om 9uur behoor je nog tot de earlybirds, laat ontbijten en dus ook laat lunchen. Dat is heel normaal zo rond 16u. En dan rond een uur of 22 dineren. We zijn er inmiddels redelijk aan gewend, maar behoren volgens de Zuid-Amerikanen nog steeds tot de vroege vogels.

1. Tillon:
    28 januari 2020
    Sylvie, het is ook heerlijk zo s'morgens in alle rust midden in denatuur een kop koffie te drinken😘😘😘