Vrijdag 3 jan. 2020 Cueva del Milodón

3 januari 2020 - Mylodon Cave Natural Monument, Chili

We staan op tijd op, ons laatste ontbijt aan boord.  We ruimen onze zooi op, da’s hard nodig, zoveel zooi dat wij kunnen maken in die paar dagen op die paar m2...We checken uit en herenigen ons met onze camper, die braaf op ons heeft staan wachten deze bootdagen. We gaan Puerto Natales in voor wat boodschappen, een bakkie en even wat contact met de rest van de wereld. We gooien de tank vol en óp naar parque nacional Torres del Paine. De weg daar naartoe is hoofdzakelijk een grindweg vol kuilen, onze 4WD komt goed van pas. Onderweg passeren we ‘Monumento natural cueva del Milodón’, dit park met grotten is een historisch monument ter ere van de resten van een uitgestorven reuzenluiaard die hier zijn aangetroffen.  Sylvie wil hier wel even kijken, Yuna en Ferry niet zo. Sylvie zegt: als ik de enige ben, dan gaan we niet. Niet veel later hebben we betaald en gaan we het park in. De grotten zijn bijzonder, de hike in het park is fijn na een paar dagen boot, dat beest geloven we wel (jaja, barbaren zijn we: gezien, check, doorlopen), maar het uitzicht op het enorme rotsblok, de Silla del Diablo (duivelszetel), die we kunnen beklimmen, maakt veel goed.  Twee uur later rijden we verder, gelukkig allemaal weer vrolijk.

Einde van de middag komen we aan bij de ingang van het Parque Nacional Torres del Paine. We hebben een camping (met warm water en stroom, yes!) net in het parque nacional en besluiten hier lekker wat rond te hangen. We zitten in de zon, trappen een bal, lopen wat rond, puzzelen, lezen, drinken wijn en zitten vervolgens net op tijd in de camper als het begint te regenen, en vervolgens schijnt weer in de zon. Niks zo veranderlijk als het weer hier. Sylvie maakt nog een wandeling in de omgeving. Een relaxte middag. We hebben eten bij ons, maar op deze camping is een restaurant, dus de keuze is gemaakt. Eten met uitzicht op de bergketen, we treffen het. Het eten is simpel, maar meer dan prima. Op naar een paar mooie dagen in dit park.

• Opvallend 1: DeChileense begroeting: 1x kussen op de wang (bij mannen alleen bij bekenden) bevalt ons erg goed. Makkelijk, voorspelbaar, snel.
  • Opvallend 2: Wc-papier mag hier niet in de wc worden gegooid. Dat bevalt ons minder goed, die vunzige stinkvuilnisbakjes.

1. Johan en Rita:
    6 januari 2020
    Kan me voorstellen dat Sylvie lekker even wil hollen vliegen rennen. Op zo’n boot is gaaf maar ze moet de ruimte hebben. Wat een avontuur weer. En opvallend 1 ,beetje saai hoor. Opvallend 2. Dat kennen we nog van de vakanties in Griekenland. Bah stinken. Xx
  2. Marloes (vriendin Sylvie uit Tilburg):
    9 januari 2020
    Mooi om een inkijkje te krijgen in jullie gezinsdemocratie ;).
    Ik zeg: in Nederland ook die 1-kus-begroeting invoeren! X
  3. Marloes Elands: