Zaterdag 4 jan. 2020 Torres del Paines

4 januari 2020 - Parque Nacional Torres Del Paine, Chili

Het lukt ons om uit te slapen. Maar ja: laat eten en laat naar bed...ons ritme verschuift. De camper is wat aan de kleine kant voor 3 personen. Niet eens zozeer qua leefruimte, da’s een kwestie van instelling. Maar vooral qua hoogte en breedte. Hadden we al gezegd dat Ferry alleen schuin kan liggen om in de camper te passen? 😉 We ontbijten simpel met yoghurt, ei en crackers. We gaan het park in richting Grey Lake. Dit heet zo vanwege de steenafzettingen van de Grey glacier, waardoor het water...juist: grijs wordt. We gaan de Ferrier lookout doen. Dat is een klim van 3 km heen en 3 km terug. 6 km, dat kunnen we hebben. Wel moeten we een hoogte verschil van 750m overbruggen, maar ook dat moet lukken. Denken wij dapper. Na een hoop gekreun, zweetdruppels en uithijgpauzes deden we het idd. We werden bijna de berg af geblazen, maar deze beklimming hebben we op onze naam. Ook Yuna ging het prima af, we hadden haar van tevoren niet verteld dat de wandeling werd gekwalificeerd als ‘alto’ (zwaar). Wat een uitzicht daar boven, het was de moeite waard. Het hield ons weer 4 uur van de straat. Weer terug beneden dronken we een welverdiend biertje/koffietje/glaasje niks. In het Grey Lake liggen ook de nodige ijsblokken, de vlakke hike daar naartoe durfden we na al dat klimmen nog wel aan. Yuna was vooral druk met stenen gooien op het strandje richting de ijsblokken met uitzicht op de Grey glacier op de achtergrond. Ferry zijn knie/achillespees/enkel was op een gegeven moment af. Een mooi moment om moe en voldaan terug naar de camping te gaan. Daar wacht een warme douche op ons (maar niet voor Sylvie, die daar strontchaggerijnig van werd). Opfrissen, omkleden en weer lekker onszelf laten verwennen in het restaurant.  De Chilenen maken er een feestje van op de camping, wij zijn moe genoeg en vallen snel in slaap.

• Opvallend 1: Chilenen kamperen graag in het weekend. En waar overal wordt gewaarschuwd voor zooi achter je kont opruimen is onze ervaring dat ze dat vooral zelf moeten leren.
  • Opvallend 2: Ferry heeft hier last van hooikoorts. Gelukkig heeft ie aan zijn tabletten gedacht. Hopelijk werken ze! Hij gaat iig een lange hooikoortsperiode tegemoet dit jaar.

1. Johan en Rita:
    6 januari 2020
    Wauw wat een tocht , weer zo dapper van jullie. Ja Ferry in welke camper pas jij nu wel. Teveel schoppen gehad vroeger😜.
    Opvallend 1 dat moet wel heel erg zijn die rommel🤪🤪.
    Opvallend 2. Wel heel vervelend Fer. 😢
  2. Tillon:
    7 januari 2020
    Sylvie strontchaggerijnig😲 .............
    Yuna moet het toch maar kunnen😍
    Superrrr van ons mupske.😘😘😘
  3. Esther:
    8 januari 2020
    Tof dat Yuna dat allemaal maar meeloopt, stoer chickie!
  4. Marloes (vriendin Sylvie uit Tilburg):
    9 januari 2020
    Ik zie het al helemaal voor me: Syl vloekend onder een koude douche!
    Yuna...go girl! Gewoon even met papa en mama mee wandelen. Topper!