Zondag 5 jan. 2020. Torres del Paine.

5 januari 2020 - Parque Nacional Torres Del Paine, Chili

Uitslapen, yes we can! Het is wat druilerig, wandelkleren aan, eerst nog een lauwwarme douche voor Sylvie (yeah!) en gaan. We rijden weer een stuk met onze 4WD het park in. Ook dit park is niet gezegend met goede wegen, maar da’s part of the adventure. Óp naar Condor Lookuit, bij Pehoe Lake. Een ‘medium’ wandeling/klim dit keer van totaal anderhalf uur. Een beetje hijgen en zweten dus maar. Wat een uitzicht weer, maar eenmaal bovenop de berg had Jan de wind wel heel veel praatjes, wat een kracht! Het scheelde niet veel of Yuna was met Jan meegegaan naar beneden. En nu vindt Yuna Jan dus stom. En da’s niet handig hier in Patagonië, want Jan heeft hier een hoop te vertellen.

We komen bij een cafetaria, dat blijkt gesloten. Qua commercieel inzicht is hier best nog wat te leren. Dus lekker aan de noodles en warme chocolademelk in de camper. Met volle magen gaan we ons wagen aan de Cuernos Lookout. Een makkelijke, redelijk vlakke wandeling van 5km heen en 5km terug. We passeren eerst een waterval, de Salto grande, waar immens veel water doorheen stroomt. We leren dat hier 100.000 liter water per seconde doorheen gaat, oftewel: 1000 douchebeurten van 10min. die zich hier in één seconde doorheen persen. We zijn onder de indruk. We wandelen in het zonnetje met af en toe een druppel water naar het eindpunt van de wandeling en we treffen het: de bergtoppen aan de overkant (Cuernos) zijn uit de wolken. We kunnen daar lekker even in de zon, zoveel mogelijk uit de wind, genieten. Daar houden wij van. Overigens is het in dit park nooit écht stil. Hoor je niet het ruisen van het snelstromende water, dan toch zeker wel van de wind. Het lijkt alsof er op de achtergrond altijd een snelweg klinkt. Heel Nederlands dus. Ruim twee uur later zijn we terug bij de camper. We gaan lekker terug naar de camping waar we nog wat lezen, schrijven, huiswerk maken, muziek luisteren, puzzelen....kortom: even niks. Voor de 3e en laatste maal gaan we naar het campingrestaurant. Iets met luxepaarden.

• Opvallend 1: in Chili liften een hoop mensen. Ook veel backpackers, het is een way of life. En bij gebrek aan goed openbaar vervoer op wat meer afgelegen plaatsen (daar zijn er hier veel van) is dit hét alternatief.
  • Opvallend 2: Ferry blijkt een briljant imitator van Lau (van Tinie en Lau) en werkt Sylvie en Yuna hiermee regelmatig op de lachspieren. Het gaat in dit geval niet om kessemis, maar de gebreken/imperfecties van de camper. En we leren hierbij nieuwe scheldwoorden.

1. Johan en Rita:
    6 januari 2020
    Die rot Jan. Denk een beetje aan Yuna ja Jan😉. Weer zo’n mooie belevenis. Wat heerlijk dat jullie dit allemaal kunnen en doen ondernemen. Wat is een warme douche dan lekker hè Syl.
    Opvallend 1. Dat zie je hier niet meer, helaas
    Opvallend 2. Zie het voor me😁😁
  2. Annelies Cremers:
    Wat een mooie vakantie!
    Unieke uitzichten en bijzondere mensen en gewoontes.
    Ik geniet van jullie leuke verhalen.
    Groetjes,
    Annelies
  3. Bianca Vd pluijm:
    6 januari 2020
    Wat een heerlijke verhalen! De gelukkigheid straalt er van af! En yuna je bent een topper! Zoveel lopen..
    Nog veel plezier..gr bianca
  4. Pascal en Amanda:
    8 januari 2020
    Duct tape en tie wraps wel meegenomen toch?