Zondag 29 dec. 2019 koningspinguïns en Pali Aike

29 december 2019 - Pali-Aike National Park, Chili

Na een doorwaaide nacht gaan we op tijd naar het parque pingüino Rey. Hier leeft een van de 2 Chileense kolonies koningspinguïns. Dit betreft een kolonie van zo’n 100 stuks. Niet veel, maar heel bijzonder om ze in het echie te aanschouwen.

We vervolgen onze weg naar Pali Aike, een natuurpark tegen de grens met Argentinië. Onderweg zien we 2 vossen, veel nandoe’s (soort struisvogels) en heul veul guanaco’s. Ook komen we nog een echte schapenhoeder tegen met een stuk of 1000 schapen, die over de weg naar het volgende stuk land gedirigeerd worden. Een mooie ervaring. We maken een overtocht met de ferry over de straat van Magellaan van Puerto Espora naar Punta Delgada en tijdens deze overtocht wordt onze boot begeleid door een aantal zwart witte dolfijnen. Zo gaaf! We lunchen bij de ferry en eten een churrasca, dat blijkt een supergroot broodje te zijn dat rijkelijk is belegd. Daar hebben we een flinke maaltijd aan! Eigenlijk 2. Chilenen zijn flinke eters. En dat met die kleine lijfjes.

Richting parque nacional Pali Aike wordt het landschap droger. Na 40 kilometer grindweg is daar ineens een slagboom en een huisje met een ranger. Na wat uitleg en betaling van 8000 Chileense Peso’s (ongeveer 10 euro) en toestemming om in het park te overnachten, rijden we het verlaten uitziende park in. Eerst naar Laguna Ana, een mooi meertje met een paar guanaco’s en roze flamingo’s. Wat een geluksgevoel. Daarna met de camper naar de andere kant. Daar doen we een korte, maar indrukwekkende wandeling door de krater van een vulkaan. Meteen hierna parkeren we de camper op onze overnachtingsplek. We blijken de enigen en hebben het hele park voor onszelf. Onbetaalbaar.

• Opvallend 1: Er lopen in Chili veel zwerfhonden rond, maar er lopen ook veel honden los. Honden laten zichzelf voornamelijk uit, er lopen maar weinig baasjes mee.
  • Opvallend 2: Er worden voor de Chileen en voor ‘de buitenlander’ verschillende tarieven gehanteerd, vaak betaal je als toerist het dubbele. Omdat wij zo geweldig Spaans spreken en er Zuid-Amerikaans uitzien mogen we dus vaak flink onze portemonnee trekken.

1. Johan en Rita:
    31 december 2019
    Wat een rijke ervaringen weer van moeder natuur. Erg indrukwekkend en zo alleen met je gezin volop genieten van al het moois dat moeder natuur biedt. Liefs en alvast een goed uiteinde ( van de wereld) en een mooi begin van 2020👍🥰🍾
  2. Hans en Marian:
    31 december 2019
    Gelukkig is Marron in goede handen, zij hoeft zichzelf niet uit te laten. En weer een heel bijzondere ervaring. Prachtig!!!!
  3. Tillon:
    31 december 2019
    Jeetje dan moet je sterk in je schoenen staan als je zoveel zwerfhonden ziet😲
    Heerlijk rustig zo alleen op een plekje overnachten en genieten.
    Een hele fijne jaarwisseling😘😘😘
  4. André:
    1 januari 2020
    Tja inmiddels hebben jullie ons al overtuigd. Onze eerstvolgende bestemming wordt toch echt Patagonië😘. Geniet van de rust en elkaar.
  5. Pascal en Amanda:
    2 januari 2020
    Gelukkig nieuwjaar!!!! Succes op de weg!!
  6. Marloes (vriendin Sylvie uit Tilburg):
    9 januari 2020
    Wat leuk dat ferry deze keer zo een hoofdrol in het verhaal heeft :)